zaterdag 2 februari 2019

Classicisme

Classicisme


Binnen de Renaissance vinden we de stroming van het classicisme terug.

Het betreft bij het classicisme een groep kunstenaars die gefascineerd was van de werken van de Grieken en de Romeinen. En van de onderwerpen en thema's die door de kunstenaars uit de klassieke oudheid werden gebruikt. Deze onderwerpen waren meestal uit de mythologie afkomstig. Deze onderwerpen lenen zich namelijk uitstekend voor een eigen creatieve interpretatie. Wie zal tegenspreken dat een niet bestaande figuur niet lijkt op de weergave op een doek? Dat zal heel lastig worden.

Klassieke onderwerpen waren in verval geraakt

Dit teruggrijpen op de klassieken werd binnen het classicisme verder uitgewerkt. Het uiteindelijke doel was eigenlijk het overtreffen van de klassieke kunst. In de ogen van de renaissance-kunstenaars was deze klassieke kunst namelijk fors in verval geraakt. Dit was gebeurd gedurende de beginjaren van de middeleeuwen.

Classicisme in de architectuur

Deze invloed van de klassieke kunst deed zich niet alleen in de beeldende kunst voor. Maar we komen het classicisme ook bijvoorbeeld tegen in de architectuur. Hier had men geleidelijk aan afscheid genomen van de gotische architectuur. Deze werd vervangen door een meer klassieke stijl, vaak gebaseerd op overgebleven ruïnes, die tot in detail werden bestudeerd door classicistische architecten.

 

Wiskunde en symmetrie spelen een rol

Zaken als verhoudingen op basis van wiskunde en het gebruik van een duidelijke symmetrie gingen een grote rol spelen in de ontwerpen van de architecten uit deze tijd.

De klassieken leenden zich goed voor aanpassing

Men haalde uit de klassieken de meest kenmerkende ontwerpen. Die leenden zich vaak goed voor een eigen benadering. En dus ging men daarop verder werken. Daarmee werden vrijwel automatisch ook de onderwerpen uit de kunst uit de klassieke tijd, zoals de mythologie en geschiedenis weer mee genomen in de nieuwere werken.

Introductie perspectief heeft invloed op het classicisme

Inmiddels had men geleerd hoe het perspectief zoals wij dat nu ook nog kennen,  in zijn werk ging en begon men aan een herontwerp van klassieke voorstellingen met voor die tijd moderne toepassingen, waarbij de afbeeldingskwaliteit zoals de dieptewerking door dit perspectief duidelijk met sprongen omhoog ging. Logisch want tot dat moment was het kunstenaars altijd een raadsel geweest hoe ze diepte in hun werk aan moesten brengen. En die wetenschap begon nu alom bekend te raken.

Typerende kunstenaars uit het classicisme 


Andere richtingen binnen de renaissance