Ingres,Jean Auguste Dominique
Personalia
- Geboortejaar 1780
- Geboorteplaats [plaats]
- Jaar van overlijden 1867
Biografie
Jean Auguste Dominique Ingres wint in 1801 de Prix de Rome
Vorm is voor Ingres belangrijker dan de correcte anatomie. De leiding van de salon vindt het prachtig en de mening van het kunstpubliek interesseert Ingres verder maar matig. Maar hij blijft met zijn eigen anpak wel netjes binnen de vormen van die verlichting en het Neoclassicisme de kunstenaar uit die tijd bijna voorschrijven.
Ingres staat verder vooral bekend om een wel erg overdreven perfectie. En juist dat is zeer populair bij de Salon van Parijs. Ingres is een leerling van David
Bekende werken
- Grande Odalisque (1814)
- Jupiter en thetis
- De gelofte van Lodewijk XIII
Na een weinig succesvol debuut op de Salon van Parijs in 1819, met zijn schilderij Grande Odalisque, waagde Ingres de sprong in het diepe opnieuw in 1824. Dit keer met niet minder dan met zeven nieuwe schilderijen. Hij won de conservatieve critici voor zich met het schilderij: "De gelofte van Lodewijk XIII", dat hij in opdracht van het ministerie van binnenlandse zaken had gemaakt voor de kathedraal van Montauban.
Het schilderij wordt echter als onrealistisch gezien, hoewel het historisch wel juist schijnt te zijn als je alle engeltjes en zo weglaat. Maar het schilderij mocht wel op de Salon van Parijs
En dat zorgde daarna voor de doorbraak van Ingres.
Stromingen
Jean Auguste Dominique Ingres wordt tot de volgende stromingen gerekend.
- Classicisme
- Oriëntalisme
- Neoclassicisme (niet door iedereen erkend)
Extra informatie
Deze informatie over Jean Auguste Dominique Ingres is nog niet compleet en zal de komende tijd nog worden aangevuld.