Academisme
Bij het academisme probeert men kunst in regels te vatten en een zo precies mogelijke weergave van de werkelijkheid te bereiken.
Met name het natuurgetrouw afbeelden van mensen en dieren wordt belangrijk bij het academisme.
We hebben het bij het academisme over een stroming binnen de barok.
Het begin van deze stroming ligt rond 1600 en komt rond 1820 weer tot een einde.
Wat was het academisme
Het academisme is vooral een poging om kunst te ordenen en waar mogelijk in structuren en regels te vangen.
Onderwerpen moesten groots en dramatisch en ook worden weergegeven. Bijvoorbeeld oorlogen en veldslagen.
Een bepaald thema moest bij voorkeur meermalen in het werk terug te vinden zijn
De nogal verheven stijl werd niet door veel kunstenaars gewaardeerd. Die kunstenaars gingen dan weer hun eigen gang in eigen stromingen
Er was binnen het academisme veel aandacht voor tekenen naar levend model waarbij een correcte weergave van het lichaam als buitengewoon belangrijk werd gezien.
Acceptatie van landschappen als artistieke onderwerpen, iets wat elders al 200 jaar het geval was.
Typerende kunstenaars uit het academisme
- William Bouguereau;
- Giovanni Antonio Canaletto;
- Jacon van Carl;
- John Singleton Copley;
- John Flaxman;
- Thomas Gainsborough;
- Francois Pascal Gérard;
- Charles Gleyre;
- Jean-Antoine Houdon;
- Jozef Israëls;
- Edwin Landseer;
- Thomas Lawrence;
- Charles Le Brun;
- Lord Frederic Leighton;
- John-Everett Millais;
- Henry Raeburn;
- Joshua Reynolds;
- George Romney;
- John Singer Sargent;
- Gilbert Stuart;
- George Stubbs;
- Benjamin West;
- Johann Zoffany.