piëtisme
De opkomst van het Piëtisme binnen de Barok mag toegeschreven worden aan het feit dat de katholieke kerk nogal eens als opdrachtgever voor kunst fungeerde en dat deze kerk eisen stelde aan de afbeeldingen op het doek. Wie betaalt, bepaalt. Zo werkt het tenslotte overal.
We zien het Piëtisme opkomen rond 1600 en rond 1700 verdwijnt het weer.
Het piëtisme is sterk gericht op de katholieke religie
De werken dienden bij het Piëtisme een sterk religieuze uitstraling te hebben met een neiging naar het orthodoxe geloof. . Die afbeeldingen bevatten van christelijke martelaren, katholieke heiligen en kerkvorsten. Het diende vooral om de grootsheid van de Katholieke kerk uit te stralen. De richting kreeg vooral in Spanje en andere zuidelijke landen de nodige invloed, in de Noordelijke, meer protestante landen was de invloed van het piëtisme gering.In de protestantse gebieden vinden we het piëtisme niet terug
De protestante kerk speelde hierbij geen rol omdat deze het vereren van personen, zoals dat in de Katholieke kerk gebruikelijk is, denk aan martelaren en de Mariaverering, afwees. Afbeeldingen met een religieuze achtergrond vinden we in de protestantse kerk ook niet of nauwelijks terug. We vinden deze stroming van het Piëtisme dan ook niet in de Nederlanden met zijn grote groep, zeer productieve kunstenaar die in die tijd toch erg veel beeldende kunst leverden.Typerende kunstenaars in het piëtisme
- Gianlorenzo Bernini;
- Alonso Cano;
- Michelangelo Merisi da Caravaggio;
- Philippe de Champaigne;
- Claudio Coello;
- Giovanni Batista Gaulli;
- El Greco;
- Jean Jouvenet;
- Bertolomé Esteban Murillo;
- Rembrandt Hermensz Van Rijn;
- Jusepe de Ribera;
- Franciso de Zurbarán;
Andere onderliggende stromingen van de Barok.
- Allegorisme;
- Barok-classicisme;
- Sektarisme;
- Gesturalisme;
- Emotionalisme;
- Carravaggisme;
- Absolutisme;
- Rococo;
- Academisme;
- Neo-classicisme;