Synthetisme
Het synthetisme komt uit de hoek van "Les Nabis" en dan met name de persoon van Paul Gauguin en had zijn hoogtepunt in de periode 1888 tot 1894. Invloeden bleven echter zichtbaar tot in de 20e eeuw. Het synthetisme kan gezien worden als een onderstroom van het symbolisme.Schilderen uit het hoofd
Kenmerkend was dat de beoefenaars van deze kunstrichting "uit het hoofd" gingen schilderen om daarmee vooral de eigen verbeelding en de opgewekte emoties een grotere kans te geven om een rol te spelen in het eindproduct.
Dat dit eindproduct daarmee flink van de realiteit af kon gaan wijken, werd niet echt als een bezwaar gezien. Het onderwerp diende vooral om bepaalde emotie op te wekken, die dan weergegeven moest worden. Wat het onderwerp dan was, was in feite voor de synthetisten verder niet zo belangrijk. Ook de oorspronkelijke kleuren deden er niet toe. Een rood grasland was voor deze kunstenaars geen enkel probleem.
Synthetisme is mengen van realiteit en emotie
Omdat hier sprake was van een bewust mengen van de realiteit en emotie werd dit het synthetisme genoemd. Dus een synthese, een samengaan, van realiteit en emotie. Zaken die normaal gesproken een flinke emotie oproepen als religie en dood speelden een flinke rol in het werk.Het synthetisme had weinig gemeenschappelijks
De stijl van het Synthetisme had verder niet veel bijzondere gemeenschappelijke kenmerken. We vinden heel grof geschilderd maar ook heel gedetailleerd werk. Soms lijkt het werk niet af. Er werd gebruik gemaakt van vlakke, weinig zeggende kleuren tot een explosief kleurgebruik. Kortom, geen lijn, geen eenheid maar een puur individualistische benadering waardoor het niet echt als een stroming of beweging gezien kan worden.