David,Jacques-Louis
Personalia
- Geboortejaar 1748
- Geboorteplaats [plaats]
- Jaar van overlijden 1825
Biografie
Jacques-Louis David weet eind 18e eeuw weer een draai te maken naar de klassieken. In het beroemde schilderij "de dood van Marat" uit 1793 schildert hij deze held van de revolutie op een manier zoals in de klassieke schilderkunst heiligen en dergelijke personen werden weergegeven. Het schilderij krijgt op die manier een duidelijk soort religieuze ondertoon en de link naar de klassieken is duidelijk aanwezig. In de Renaissance is eerder een poging gedaan om de klassieken nieuw leven in te blazen maar die periode is al een tijdlang achter achter de rug als David zijn schilderij van Marat produceert. We zien naast de terugkeer naar de klassieken ook een duidelijke invloed van het realisme. De weergave is bijna academisch te noemen.
Jacques-Louis David fungeert in deze tijd als voorbeeld voor de kunstwereld, niet op de laatste plaats ook door de invloed van de Salon van Parijs. Deze jaarlijkse tentoonstelling geldt als een soort barometer voor de kunst. Of een graadmeter voor de populariteit van kunstenaars onder kunstliefhebbers. Door het uitdelen van medailles zorgt de Salon voor extra stimulans voor kunstenaars waar men veel in ziet. Een medaille geeft een vorm van prestige. En prestige geeft opdrachten. Dus een positie op de Salon is voor kunstenaars uit die tijd van een groot belang.
De mening van de Salon wordt lang niet altijd gedeeld door het grote publiek dat in kunst geïnteresseerd is.
Maar David had er een goede naam. Ook zijn portret van Napoleon die op zijn witte paard over de Alpen zou trekken is heel bekend geworden.
Stromingen
Jacques-Louis David wordt tot het Neoclassicisme en het realisme gerekend.
Bekende werken van David
- Napoleon op zijn steigerende witte paard
- De dood van Marat 1793
Extra informatie
Deze informatie over Jacques-Louis David is nog niet compleet en zal de komende tijd nog worden aangevuld.