zaterdag 2 februari 2019

Suprematisme

Suprematisme

De kunst beweegt mee met de maatschappelijke ontwikkelingen

Het suprematisme uit de periode 1920-1930 is ontwikkeld in het Rusland van na de revolutie. In die periode na de Russische revolutie was de kunstwereld zeker onder de jongere kunstenaars flink in beroering. De maatschappij zou door de revolutie ingrijpend veranderd worden. En de kunstwereld wilde op deze ontwikkelingen meeliften. Ook in de kunst werd de vrije markt afgezworen. Kunst moest de ontwikkelingen gaan steunen en vooral een sociaal gerichte rol gaan krijgen.

Suprematisme

Kasimir Malevitsj als stuwende kracht

Stuwende kracht achter het suprematisme is Kasimir Malevitsj (1878 - 1935). Zowel Malevich als zijn collega's hadden al kennis gemaakt met de kunstwereld buiten Rusland. Invloeden van zowel het impressionisme als het futurisme zijn zeker aanwezig. Malevitsj definieerde het suprematisme zelf als volgt: "de suprematie van het zuivere gevoel of de zuivere perceptie in de beeldende kunst".

Geometrische vormen in simpele kleuren op witte ondergrond

De kunstvorm is gebaseerd op geometrische vormen zoals het vierkant en de driehoek, vastgelegd in een zeer sober kunstgebruik en meestal afgebeeld op een witte ondergrond. Het was bij het suprematisme de bedoeling om daarbij spiritualiteit in dit soort vormen te vangen in plaats van weergave in meer traditionele stijl.

Kleuren spelen nauwelijks een rol

Kleuren spelen bij het suprematisme geen bepalende rol. Kleurloos en monotoon voerden de boventoon. Zaken als sociaal commentaar of een vorm van vertelling aan degene die het werk bekeek waren niet terug te vinden. Ook de traditionele onderwerpen waren in deze richting van het suprematisme niet echt terug te vinden.

Het zwarte vierkant als symbool


Een vorm die we in het suprematisme en het werk van  Kasimir Malevitsj veel terug zien komen is een simpel zwart vierkant. Op de eerste tentoonstelling waar het getoond werd hing het op de plek waar in Russische huizen en hotels traditoneel een religieus icoon hangt, iets wat beslist geen toeval is geweest. Het zwarte vierkant hing ook boven zijn sterfbed en was basis voor zijn doodskist waar de urn met as in is opgeborgen.

Geen succes voor de revolutie

Als ondersteuning van de revolutie werkte het suprematisme echter niet erg. De kunstvormen waren te hoog gegrepen voor de volgers van de revolutie


Typerende kunstenaars van het suprematisme