KUNSTENAARS | Barbara Kruger
De kunst van taal, macht en beeldvorming (1945-heden)
Inleiding Barbara Kruger
Barbara Kruger, geboren op 26 januari 1945 in Newark, New Jersey in de Verenigde Staten is een Amerikaanse conceptuele kunstenaar die wereldwijde erkenning heeft gekregen voor haar scherpe, krachtige werken. Kenmerkend is dat deze werken visuele beeldtaal combineren met provocerende teksten. Het werk van Barbara Kruger wordt gerekend tot het postmodernisme en conceptualisme, waarbij ze de bekende afbakening van kunst uitdaagt en haar kunst inzet als een kritische terugkaatsing op de maatschappij, politiek, gender en machtsverhoudingen. Kruger is vooral bekend om haar iconische zwart-witfoto's, die ze combineert met felrode stroken tekst in contrasterende witte letters. Deze kunstwerken bevatten korte, krachtige zinnen die vragen oproepen over identiteit, consumentisme en macht.
Vroege leven en invloeden
Barbara Kruger groeide op in een arbeidersmilieu in Newark, waar haar vader voor een chemisch bedrijf werkte en haar moeder als secretaresse. Na haar middelbare school begon ze in 1964 te studeren aan de Syracuse University en later aan de Parsons school of design in New York. Tijdens haar studie aan Parsons raakte ze geïnteresseerd in grafisch ontwerp, fotografie en typografie, vaardigheden die haar later enorm zouden helpen bij het ontwikkelen van haar unieke stijl. Kruger werkte korte tijd voor modebladen zoals Mademoiselle, waar ze verantwoordelijk was voor de opmaak en het ontwerp van pagina’s. Deze ervaring gaf haar een diepgaand inzicht in de wereld van commerciële beeldtaal en de rol van beelden in het manipuleren van publieke perceptie.
In de jaren 1970 begon Kruger haar carrière als beeldend kunstenaar. Ze werkte aanvankelijk als textielontwerpster en hield zich bezig met abstracte kunst, maar ze merkte al snel dat deze kunstvorm haar niet voldoende aanspraak bood om haar ideeën over maatschappij en politiek te uiten. Haar overstap naar de conceptuele kunst en de gebruik van taal als integraal onderdeel van haar werk was het begin van haar kenmerkende stijl.
Conceptuele kunst en het postmodernisme
Barbara Kruger wordt vaak gezien als een vertegenwoordiger van zowel de conceptuele kunst als het postmodernisme. Het postmodernisme, dat opkwam in de jaren 1960 en 1970, is een artistieke en culturele beweging die traditionele opvattingen over kunst, literatuur en cultuur uitdaagt.
Waar het modernisme zich richtte op de autonomie van kunst, het unieke karakter van het kunstwerk en de zoektocht naar waarheid en schoonheid, stelt het postmodernisme vragen bij deze waarden. het speelt met ironie en de vervaging van grenzen tussen hoge en lage cultuur.
Kruger past perfect in dit kader. Haar kunst is een kritiek op de maatschappij, op de rollen van gender, macht en identiteit en op de manier waarop massamedia en consumptiecultuur deze rollen vormen. Ze gebruikt de middelen en technieken van de commerciële beeldtaal, zoals fotografie, grafisch ontwerp en slogans, maar keert ze tegen hun oorspronkelijke doel
In plaats van te verleiden, verleidt ze de kijker om te denken en te twijfelen, Kruger's Iconische stijl in Tekst en beeld
Kruger is het meest bekend om haar gebruik van gedurfde, typografische teksten die op foto's worden geplakt, vaak over een zwart-wit achtergrond. Haar kenmerkende stijl werd voor het eerst echt zichtbaar in de jaren 1980. In plaats van schilderijen of traditionele beeldhouwkunst maakt Kruger gebruik van fotografie en grafisch ontwerp. Kruger haalt haar beelden vaak uit populaire media of reclame en plaatst ze dan in een nieuwe context door er korte, krachtige zinnen overheen te leggen.
De tekst in Krugers werken bestaat meestal uit simpele, maar krachtige zinnen in de tweede persoon enkelvoud ("jij"), die de kijker direct aanspreken. Bekende voorbeelden zijn slogans als:
- "I shop therefore I am." ("Ik koop, dus ik ben.") – een scherpzinnige kritiek op het consumentisme, waarin ze verwijst naar Descartes' beroemde filosofische uitspraak "Ik denk, dus ik ben.", maar ze vervangt Descartes door een materiële, consumptiegerichte identiteit.
- "Your body is a battleground." ("Je lichaam is een slagveld.") Dit werk werd gemaakt in 1989 ten tijde van de protesten tegen de poging om abortus te verbieden in de Verenigde Staten. De afbeelding van een vrouwengezicht, opgesplitst in een positief en negatief beeld, confronteert de kijker met de voortdurende strijd rond recht op abortus, genderproblematiek en controle over het lichaam.
Kruger’s werken zijn provocerend en confronterend, omdat ze de kijker direct aanspreken en deze dwingt om na te denken over zijn of haar plaats in de maatschappij. En hoe hun relaties zijn met macht, consumptie en media. De teksten van Barbara Kruger zijn vaak ironisch of dubbelzinnig en bieden vaak genoeg ruimte voor verschillende interpretaties. Barbara Kruger gebruikt een bewust minimalistische esthetiek die bestaat uit de combinatie van zwart/witfotografie met felle rode vlakken. Dit om direct de aandacht van de kijker te trekken en die kijk zich te laten richten op de boodschap.
Thema's als macht, gender en consumptiecultuur
Een van de belangrijkste thema's in het werk van Barbara Kruger is macht. Denk aan de onderlinge machtsverhoudingen tussen de samenleving, de overheid, bedrijven en individuen. In haar werk stelt Barbara de vraag hoe macht wordt uitgeoefend. En hoe mensen gemanipuleerd worden door beeldtaal en woorden. Door gebruik te maken van de technieken van reclame en commerciële beeldtaal, die in het algemeen worden gebruikt om mensen te overtuigen om producten te kopen of bepaalde ideeën aan te nemen, onthult Kruger hoe deze mechanismen werken om machtsstructuren te handhaven.
Daarnaast speelt gender een centrale rol in haar werk. Veel van Krugers werken zijn kritieken op de traditionele genderrollen en de manier waarop vrouwen worden afgebeeld in de media. Ze maakt gebruik van beelden van vrouwenlichamen, maar plaatst deze in een context die de kijker dwingt om na te denken over de objectivering en controle die direct samenhangen met aan veel van deze beelden.
"Your body is a battleground" is een uitstekend voorbeeld van haar kritiek op de manier waarop vrouwenlichamen worden gepolitiseerd en gecontroleerd.
Kruger is ook zeer kritisch ten opzichte van de consumptiecultuur. Haar werk verwijst vaak naar de invloed van kapitalisme en consumentisme op de menselijke identiteit en de manier waarop mensen zichzelf zien. Door slogans zoals "I shop therefore I am." gebruikt ze humor en ironie om de kijker bewust te maken van de oppervlakkigheid en leegheid van een op consumptie gebaseerde identiteit.
De Invloed en erfenis van Barbara Kruger
Barbara Kruger is een van de meest invloedrijke kunstenaars van de late 20e en vroege 21e eeuw. Haar werk heeft niet alleen een grote invloed gehad op de kunstwereld, maar ook op de bredere cultuur, inclusief de wereld van de reclame, mode en zelfs de politiek. Barbara Kruger heeft deelgenomen aan talloze internationale tentoonstellingen en haar werken zijn te vinden in de collecties van vooraanstaande musea over de hele wereld, waaronder het museum of modern art (MOMA) in New York en het Tate modern in Londen.
Kruger’s stijl heeft ook een nieuwe generatie kunstenaars beïnvloed die zich bezighoudt met de relatie tussen tekst, beeld en macht. Haar werken zijn tijdloos in hun mate van betekenis en blijven vragen oproepen over de manier waarop we omgaan met de media, macht en onze eigen identiteit.
Samenvattend
Barbara Kruger heeft door haar innovatieve benadering van kunst een blijvende invloed gehad op zowel de kunstwereld als de bredere maatschappij. Door het combineren van tekst en beeld in een krachtige, minimalistische stijl, heeft ze haar publiek gedwongen om de manier waarop we de wereld om ons heen zien kritisch te heroverwegen. Haar werk daagt ons uit om na te denken over kwesties als macht, gender en consumentisme en blijft ook vandaag de dag even relevant en confronterend als toen ze voor het eerst in de jaren 1980 op het toneel verscheen. Kruger heeft niet alleen de grenzen van kunst verlegd, maar ons ook aangemoedigd om kritisch te kijken naar de beelden en woorden die ons dagelijks omringen.
Stromingen
Barbara Kruger wordt tot het Postmodernisme en het Conceptualisme gerekend.