Die Brücke
Breken met de Biedermeiercultuur
Die Brücke was van 1905 tot 1913 een expressionistische groepering in Duitsland. Duitsland had eigenlijk nog steeds een meer traditionele kunst. Deze werd wat laatdunkend met Biedermeiercultuur aangeduid. Deze hang naar het traditionele en het verleden wekte weerstand op bij jongere kunstenaars. We zien dan ook wat afscheidingen ontstaan onder het seccessionime. Maar hoewel sommige zeer succesvol zijn, blijven andere toch de traditie trouw en verwerken deze in hun werk. Dat levert afscheiding op afscheiding op en één van die afscheidingen krijgt zelfs een naam, namelijk Die Brücke ofwel "de brug".Oprichting in Dresden
De groep werd opgericht in Dresden, de stad met de vele bruggen, vandaar mogelijk de naam van de groep. Meestal komen dit soort initiatieven tot stand omdat de kunstenaars iets anders willen. Dat was bij die Brücke zeker niet het geval. Men wist het eigenlijk zelf niet. Men wist wel wat het niet worden moest. Iedereen mag meedoen die "onvervalst weergeeft wat hem tot scheppen aanzet". Er zijn twee soorten leden. De actieve die kunst maken en de passieve die deze afnemen.Uitgangspunten
De naam Die Brücke lijkt te slaan op het feit dat de aangesloten kunstenaars een soort van brug wilden slaan tussen de kunst en de rest van de maatschappij. Op zich een ambitieuze doelstelling.Waarbij twee uitgangspunten overeind bleven, namelijk "de bevrijding van de oude machten" en "onvervalste weergave".Een groot voorbeeld voor de leden van die Brucke is Vincent van Gogh. Ook zijn er invloeden terug te vinden van het post-impressionisme en Gauguin. Ook meer symbolischtische kunstenaars als Munch en Ensor laten hun sporen na. Uiteindelijk ontstond er een stroming die ook wel als Duits expressionisme bekend staat. De leden van "die Brück" werken vanuit een buikgevoel. Ze drukken hun gevoel uit in hun kunst. En dan ligt het expressionisme, dat nu ook weer niet zo heel precies omschreven is, redelijk voor de hand.De groep werkt graag in de vrije natuur. Volgens hen leidt dit ook tot een steeds hechtere groep.
Berlijn
Onder invloed van het latere lid Max Pechstein vertrekken de leden naar Berlijn waardoor de sfeer in het werk omslaat. Geen vreugdedans van ongeklede personen in een vijver meer. De onderwerpen worden grimmiger en somberder. Uiteindelijk wordt na een ruzie van Kirchner met de overige leden de groep "die Brucke" in 1913 opgeheven.Kunstenaars van "die Brucke":
- Ernst Ludwig Kirchner
- Karl Schmidt Rottluff
- Erich Heckel
- Max Pechstein\
- Emil Nolde